Zdefiniowane problemy

Na podstawie analizy sytuacji społeczno - gospodarczej obszaru, na którym zlokalizowany jest Projekt zidentyfikowane zostały główne problemy oraz określono, które z nich zostaną wyeliminowane poprzez realizację Projektu.

Podstawowym problemem związanym z jakością komunikacji na obszarze realizacji Projektu jest pogarszanie się dostępności komunikacyjnej. Związane jest to ze zmniejszeniem drożności układu komunikacyjnego. Wynika to przede wszystkim ze złego stanu infrastruktury technicznej - drogowej.

Jest to szczególnie uciążliwe, ponieważ w ostatnich latach nastąpił gwałtowny przyrost ilości pojazdów, zarejestrowanych w wydziałach transportowych urzędu miasta i starostwa powiatowego. Wzrost liczby pojazdów oraz brak ponoszenia nakładów remontowych w odpowiedniej wysokości przyczynia się do coraz szybszego pogarszania się stanu technicznego i funkcjonalności układu komunikacyjnego na terenie miasta.

Ponadto wnioskowane ulice Legionów oraz Al. Jana Pawła II zostały zaprojektowane dla ruchu kategorii KR3, odpowiadającego drodze powiatowej. Ulice te przed 2004 r. byłe drogami powiatowymi, a drogi krajowe nr 17 oraz 74 przebiegały przez centrum miasta ulicami: Partyzantów, Peowiaków, Piłsudskiego, Lubelską. W momencie, gdy zakończyła się budowa obwodnicy Hetmańskiej cały ruch tranzytowy przeniesiono na ulice Legionów oraz Jana Pawła II.

Nie zmienia to jednak faktu, iż ulice te zostały zaprojektowane dla znacznie mniejszego natężenia ruchu, tj. natężenia KR3 odpowiadającego drodze powiatowej, a nie drodze krajowej jak to jest w stanie obecnym - KR4. Należy przez to uważać, że stopień wykorzystania przepustowości, głównie ulicy Legionów oraz Jana Pawła II, jest znaczny, czego dowodem są następujące wskaźniki wykorzystania przepustowości (dane projektanta na rok bazowy):
dla ulicy Legionów - 120%
dla ulicy Jana Pawła II - 79%
dla ulicy Hrubieszowskiej - 49%
Średni stopień wykorzystania przepustowości wynosi 89,25%. Wielkość ta jest średnią ważoną, gdzie wagąjest SDR na danej ulicy w SDR ogółem dla wszystkich ulic w roku 2009.

Inny problem to bezpieczeństwo podróżnych. Z danych Komendy Miejskiej w Zamościu wynika że w latach 2006, 2007 oraz 2008 na przedmiotowych ulicach doszło do 16 wypadków drogowych w tym: liczba zabitych - 3 osoby, liczba rannych - 17 osób. Średnia liczba wypadków drogowych na 1 km w ciągu ostatnich trzech lat wynosi 1,33.
Poprzez budowę i przebudowę infrastruktury towarzyszącej w ramach projektu (chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie uliczne, sygnalizacja świetlana) poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg znacząco się poprawi.

W wyniku analizy sytuacji związanej z komunikacją na terenie miasta zauważalne są główne problemy takie jak:

  • niski standard infrastruktury drogowej - widoczne koleiny,  spękania, ubytki w jezdni, nierówności,
  • utrudniony przejazd przez miasto w ruchu tranzytowym w relacji Lublin - Hrubieszów -Tomaszów Lubelski,
  • wydłużony czas przejazdu w ruchu miejskim,
  • niewydolny układ komunikacyjny z bardzo dużą koncentracją pojazdów,
  • zwiększona emisja spalin samochodowych oraz hałasu,
  • poważne utrudnienia w funkcjonowaniu komunikacji publicznej,
  • zły stan nawierzchni wymuszający konieczność prowadzenia remontów cząstkowych - w trakcie prowadzenia tych prac powstają dodatkowe utrudnienia w ruchu.
  • utrudniony dojazd do jedynego w regionie szpitala (Zamojski Szpital Niepubliczny Sp.z o.o. przy ul. Legionów),
  • utrudniony  dojazd  do  terenów  Zamojskiej   Specjalnej   Podstrefy  Ekonomicznej   (ZSPE Kompleks Starowiejska zlokalizowanej bezpośrednio przy ul. Legionów),
  • duże utrudnienia w funkcjonowaniu istniejących podmiotów gospodarczych ZSPE,
  • brak  korzystnych  warunków  rozwoju  dla  potencjalnych  podmiotów  gospodarczych - ograniczona dostępność nowych terenów inwestycyjnych,
  • niski poziom bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Problemy związane ze złym stanem infrastruktury technicznej w obszarze Miasta negatywnie oddziaływają także na atrakcyjność turystyczną tego obszaru w związku z utrudnieniami w ruchu kołowym oraz pieszym.

Zła nawierzchnia chodników lub ich brak nie sprzyja podróżom w tym obszarze. Realizacja Projektu przyczyniać się będzie głównie do eliminacji problemów, których przyczyną jest zła jakość podstawowej infrastruktury technicznej - drogowej. Podjęcie działań w tej dziedzinie i eliminacja problemów stworzy podstawy do poprawy dostępności komunikacyjnej, będącej warunkiem podstawowym dla zapewnienia spójności gospodarczej i społecznej oraz przyspieszenia tempa rozwoju Zamościa.


Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki. Zamknij
Proszę czekać... Proszę czekać...